Google Drive

 

Google Drive is een gratis dienst  op internet. Met Google Drive maakt u documenten, die u kunt delen met andere mensen. Om teksten te kunnen typen en documenten te kunnen maken, hebt u geen aparte tekstverwerker meer nodig. Word of andere programma’s kunnen de archiefkast in. Steeds meer toepassingen zijn namelijk (gratis) via internet te gebruiken. Een voorbeeld daarvan is Google Drive.

Wat heb ik nodig?

 

Drive is een gratis dienst, waarvan u gebruik kunt maken als u een Google Account hebt. Dat kunt u kosteloos eenmalig aanmaken, waarna u toegang hebt tot alle Google -diensten. Als u nog geen account hebt, kunt u dat op deze website  aanvragen. In het SeniorWeb-artikel ' Een Google-account aanmaken ', leest u hoe dat in zijn werk gaat.
Verder hebt u geen andere toepassingen of programma's nodig. Uw internetverbinding en een browser  zoals Internet Explorer, zijn voldoende.

 

Voor- en nadelen

Voordelen
Er zijn wat duidelijke voordelen aan Drive verbonden. Zo kunt u vanaf elke locatie bij uw documenten, die op de servers van Google bewaard worden. Bij een computer crash blijven de documenten dus gewoon bewaard. Verder hebt u geen aparte tekstverwerker meer nodig, wat kosten kan besparen.

 

Nadelen
Het voornaamste nadeel is ook een van de voordelen: de documenten staan op internet. Als u geen internetverbinding hebt, kunt u er dus niet bij. Daarnaast zijn de mogelijkheden voor tekstverwerken (nog) lang niet zo uitgebreid als die van bijvoorbeeld Word.

 

Stap 1: aan de slag!

Om te beginnen met tekstverwerken bij Google, gaat u naar de website van Google Drive .

Klik op de blauwe knop Naar Google Drive . U vult uw Gmail-adres en uw wachtwoord in. Daarna klikt u op Inloggen. U wordt dan direct doorgeleid naar het werkgedeelte.

 

Stap 2: overzicht

 

Of klik meteen op: https://drive.google.com/drive/my-drive

Eventueel opent een venster dat u welkom heet tot de nieuwe versie van Google Drive. U sluit dit venster door op het kruisje rechtsboven te klikken.

Links ziet u een rode knop met de titel 'Nieuw'. Daaronder wat menuopties. Rechts een overzicht van uw documenten. Dat overzicht is nu nog leeg, want u hebt nog geen bestanden gemaakt.

 

 

Voorbeeld van Google drive van wvdb ▲

 

Stap 3: document uploaden

U kunt uiteraard geheel nieuwe bestanden maken met Drive. Daarover leest u straks meer. Maar om bestanden die op uw eigen computer staan online te delen met anderen en samen te bewerken, moet u deze kopiėren naar de website van Google Drive. Dit heet uploaden. Drive kan overweg met de meeste gangbare bestanden, zoals Word-documenten.

 

§                     Klik op de knop Nieuw.


111115_Nieuw

 

§                     Er verschijnt een uitklapmenu. Klik op Bestanden uploaden.


111115_Bestanden

 

§                     De Verkenner start. Selecteer het gewenste bestand en klik op Openen.

§                     Het bestand is nu direct geüpload naar Google Drive.

§                      

Stap 4: bestand delen

Wilt u een bestand delen, dan kunt u dat op de volgende manier doen:

§                     Selecteer het betreffende bestand.

§                     Klik bovenin op het pictogram van een hoofd en plusteken 20150226_drive_pictogram_delen.

§                     Ga met uw muis naar 'Delen'. 

§                     Klik in het scherm dat verschijnt in het veld onder 'Mensen'.

§                     Vul hier een e-mailadres in of meerdere adressen met een komma en spatie ertussen.  

§                     Rechts ernaast ziet u 'mogen bewerken' staan. Dit betekent dat de personen met wie u het document deelt, hierin mogen werken. U kunt er ook voor kiezen dat iemand alleen opmerkingen in het document mag plaatsen of het document alleen mag inzien. Maak uw keuze door te klikken op mogen bewerken. De andere opties verschijnen en u kunt erop klikken.

§                     Klik tot slot op Verzenden.

§                      

Stap 5: een nieuw document maken

Uiteraard kunt u met Drive ook nieuwe, blanco documenten maken om zelf met tekst en afbeeldingen te vullen. In het overzicht kiest u dan voor Nieuw .

U kunt in het menu eronder aanklikken wat u precies voor soort document wilt aanmaken.

 

Stap 6: document bewerken

Wanneer u een document hebt geopend, ziet u een leeg werkveld met erboven een menubalk. We lopen ze even door:

§                     Bestand: opties voor het opslaan en afdrukken.

§                     Bewerken: kopiėren, knippen, plakken, ongedaan maken etc.

§                     Weergeven: bepaald hoe u het document te zien krijgt.

§                     Invoegen: voeg afbeeldingen, links, speciale tekens, kop- of voettekst in.

§                     Notatie: regel de opmaak van het document, zoals de kopjes van paragrafen.

§                     Extra: controleer de spelling of tel het aantal woorden.

§                     Tabel: voeg een tabel in.

§                     Add-ons: voeg meer opties aan uw document toe.

§                     Help: ga naar het Helpcentrum van Google.

§                      

Onder de menubalk vindt u ook weer knoppen voor de opmaak van uw tekst, bijvoorbeeld het markeren van woorden, de kleuren van de letters, opsommingen en de manier van uitvullen van de tekst.

U kunt naar hartenlust typen en afbeeldingen invoegen, tabellen en links gebruiken en uw tekst bewerken, net zoals u dat in een regulier programma zou doen.

 

Stap 7: documentnaam

U kunt het document natuurlijk ook een naam geven. Boven de menubalk van het document staat een veld 'Naamloos document'. Klik op het veld. Er verschijnt een nieuw venster waarin u de documentnaam kunt invullen. Klik daarna op OK .

 

Stap 8: documenten beheren

Vanuit het hoofdmenu kunt u ook diverse acties uitvoeren. U selecteert eerst het gewenste bestand door te klikken in het vakje voor de naam. Dan kiest u een actie uit de balk die erboven verschijnt, bijvoorbeeld 'Verwijderen'.

 

Stap 9: afsluiten

Als u klaar bent met Drive, kunt u uitloggen door rechtsboven te klikken op uw profielfoto (wanneer u geen profielfoto hebt is dit een blauw pictogram van een persoon) en dan te klikken op  Uitloggen. Dat is vooral handig als u een computer deelt met anderen. Zij kunnen na het uitloggen niet meer bij uw bestanden, daarvoor moet u zelf opnieuw inloggen.

 

Auteur: SeniorWeb

Gewijzigd: 11 november 2015

 

Bron:

https://www.seniorweb.nl/artikel/google-drive

 

vrijdag 13 november 2015